duminică, 23 octombrie 2011

Early riser - partea a 3-a

De la 1 septembrie am trecut de la un program in care ma culcam deseori dupa ora 11-12 si ma trezeam neregulat candva intre orele 7 si 10 (in functie de ce aveam de facut a doua zi, sau de cat de greu reuseam sa ma conving sa ies din pat) la un program de 30 de zile, in care urma sa ma trezesc la ora 5 in fiecare dimineata, fara exceptie, si sa ma culc atunci cand simt ca imi vine somnul.

Armele secrete urmau sa fie dieta mai bogata in fructe si legume si mai saraca in mancaruri "grele", abtinerea de la consumul substantelor care se joaca cu functionarea normala a creierul (cafea, alcool), masa de seara cu cel putin 2-3 ore inainte de culcare, mentinerea motivatiei in mod activ in fiecare zi, si un somn ocazional de pranz de maxim 30 de minute.

Stiu, pare greu de digerat, fiecare din aceste lucruri necesita un efort de vointa, pregatire si cunostinte care au umplut carti intregi (ma refer la nutritia sanatoasa si renuntarea la dependente gen cafea, tigari, alcool).
Daca vreo dependenta (junk food, cafea, alcool, tigari, coca-cola etc.) constituie o problema majora, atunci aceea ar trebui sa fie focusul eforturilor, nu trezitul la ora 5.
In schimb daca o persoana are o dieta cu mancaruri predominant sanatoase, consum ocazional de alcool, o dependenta moderata de cafea (o cana pe zi), nu fumeaza, atunci este rezonabil sa poata face pasul urmator, si timp de 30 de zile sa incerce imbunatatirile pe care le-am descris pentru a avea un somn mai odihnitor, implicit o durata mai redusa a acestuia.

Ok, destul cu teoria, iata cum a inceput experimentul de 30 de zile.

Primele treziri au fost brutale. Dar desi simteam ca ma trezesc ca lovit de tren, ma ridicam cat puteam de repede si imi incepeam o rutina prestabilita. Nu trebuie dat timp creierului sa analizeze situatia in care te afli, pentru ca va gasi repede motive foarte convingatoare ca sa mai dormi inca o jumatate de ora.

Rutina includea, pe langa chestiile uzuale (spalat, imbracat), si bautul unei cantitati de aproape un litru de apa incalzita cu lamaie, pentru curatarea sistemului digestiv (works like a charm :) )

Dupa ce imi terminam rutina, eram deja mai alert, dar inca ma incerca o dorinta puternica de a ma intoarce inapoi in pat. Asa ca timp de doua trei ore incercam sa imi mentin atentia treaza, cu emailuri, citit stiri, bloguri sau diverse articole. Nici vorba de sport intens sau vreo munca productiva. Singurul scop in primele zile a fost sa ma obisnuiesc cu noua mea realitate si sa raman treaz dupa ora stabilita.

Pe la ora 8-9 ma simteam deja mai bine, dar nici trei ore mai tarziu ma apuca din nou o stare de somnolenta pe care mi-am explicat-o in felul urmator: mi-am decalat ziua cu 3-4 ore, si automat s-a decalat si somnolenta care ma incerca dupa masa de pranz, astfel incat acum aparea in jur de ora 11-12, in loc de ora 3 dupa-amiaza.

Cu mancarea lucrurile decurgeau in felul urmator:

Sezonul fructelor e in toi, asa ca profitam din plin facand cate o vizita la piata la ora deschiderii pentru a ma aproviziona cu fructe si legume proaspete. Iesirea aceasta de dimineata avea si un puternic efect revigorant.
Faceam o salata mare de fructe (4-5 fructe diferite) si mancam pana simteam ca sunt satul. Nu este usor sa te saturi doar cu fructe, dar perfect posibil. Cine zice ca fructele amplifica foamea... nu a mancat suficiente :D.

Pana la pranz mai mancam cateva fructe, si eventual o portie de cereale integrale cu iaurt. Masa de pranz consta dintr-o mancare de legume, si carne de peste, vita sau pui. Dupa-amiaza imi satisfaceam pofta de dulce mancand fructe uscate si migdale in loc sa ma duc la automatul cu Snickers pe care il avem la serviciu. Iar pe la ora 6-7 mai mancam o salata mare de legume cu branza sau peste.
Felul asta de a manca nu este batut in cuie, am o variatie multumitor de mare de mancaruri sanatoase pe care reusesc sa le fac singur sau sa le cumpar (multumesc Smartfood!).

Nu pot sa explic dar toate aceste lucruri legate de nutritie au venit destul de natural. Motivatia era atat de puternica incat nu simteam tentatia sa calc stramb, sau sa ma uit cu pofta la farfuria cu friptura de porc si cartofi prajiti a celui de langa mine. Este suficient sa ma uit la o astfel de mancare si imediat imi imaginez starea de ingreunare fizica si psihica care m-ar cuprinde, precum si riscul de a imi da peste cap programul de somn.

Desi am inceput sa mananc sanatos inca de la inceputul experimentului, acest lucru nu s-a vazut imediat in nivelul meu de energie.
Cateva zile am avut o stare de oboseala usoara, cu probleme de concentrare, nici vorba sa fiu foarte alert. Imi lipsea cafeaua, dar stiam ca daca beau o cana, este foarte posibil sa am probleme cu adormitul in acea seara si a doua zi sa ma simt si mai rau, asa ca nu imi venea foarte greu sa zic pas.

Pe scurt primele 4-5 zile au fost ciudate, derutante, dar stiam ca daca raman pe cursul stabilit, adaptarea nu va intarzia sa apara.

To be continued...

Train smart!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu