duminică, 16 octombrie 2011

Early riser - partea 1

Am facut sport, am mancat bine, am facut piata, mi-am pregatit ingredientele pentru o salata imensa pe care am luat-o cu mine la serviciu, am citit, am invatat ceva, am petrecut 10 minute pentru a-mi organiza ziua, si mi-am rezolvat o parte din task-urile ce tin de viata mea personala.
Este ora 9:00. Sunt plin de energie si pregatit sa primesc tot ceea ce ziua de munca urmeaza sa arunce in directia mea. Bring it on!
Cum suna?
Pentru mine pana la 1 septembrie acest lucru parea de domeniul fantasticului. Dar de atunci e o realitate zilnica.

Totul a inceput cu o intrebare. Ce trebuie sa schimb in viata mea pentru a-mi indeplini scopul de 10:30 la Ironman Ungaria, si in acelasi timp sa reusesc sa nu-mi neglijez si chiar sa cresc pe toate celealte planuri care compun o viata echilibrata si bine traita?
Cum sa fac intr-o zi cat mai mult din lucrurile care imi aduc satisfactie si care ma aduc mai aproape de indeplinirea scopurilor, fara a ajunge intr-o stare de epuizare sau oboseala cronica?

Am zabovit pe intrebarea asta ceva vreme, mi-am amintit greselile din trecut, am scotocit internetul, iar mecanismele subconstientului s-au pus in miscare, au analizat, au prelucrat si au scuipat chestiile astea in constientul meu:

1. Trebuie sa devii un early riser. Adica trebuie sa te trezesti zilnic cu noaptea in cap, ca sa beneficiezi de orele diminetii cand poti activa linistit, fara intreruperi, fara trafic, fara presiuni.

2. Trebuie sa ai un somn de calitate astfel incat 6.5-7 ore de somn pe noapte sa-ti fie suficiente si sa te trezesti usor, odihnit, si nerabdator sa incepi ziua.

3. Nivelul de energie trebuie sa ramana cat se poate de constant in timpul zilei pentru a lucra cu placere si a fi productiv cat mai mult timp. Mai productiv => termini treaba mai repede => mai mult timp pentru ceea ce conteaza cu adevarat.
Nivel de energie bun si constant = dieta bazata preponderent pe fructe si legume proaspete. Fara cofeina, alcool, tutun, dulciuri rafinate, paine, mancaruri grele.

4. Mai putin stres. Sa iti definesti cu claritate ceea ce ai de facut si sa te apuci de la prima ora de lucrurile cu adevarat importante ajuta mult in acest sens.

5. Ai o motivatie puternica pentru a face toate aceste lucruri? Mentine-o asa! Motivatia tinde sa dispara, trebuie mentinuta in mod activ.

6. Ai mai incercat sa faci cel putin unul dintre aceste lucruri si ai esuat. Ce ti-a lipsit? O strategie care sa tina in mod realist cont de defectele si slabiciunile tale. Ti-ai propus mai mul decat poti duce, ca si cand ai fi un robot, nu o fiinta umana. Trebuie sa tii cont de tentatii, evenimente neprevazute, lipsa ocazionala de chef etc.

Am decis sa ma concentrez timp de 30 de zile pe un singur lucru : acela de a deveni o fiinta foarte matinala, prin stabilirea unui obicei de trezire zilnica la ora 5.

In teoria dezvoltarii personale circula ideea ca 30 de zile sunt suficiente pentru stabilirea unui obicei, adica dupa aceasta perioada depasesti punctul in care depui un efort de vointa pentru a face un lucru iar acel lucru devine un automatism.
Daca reusesti sa automatizezi suficiente dintre lucrurile care iti macina energia psihica, eliberezi aceasta energie si poti sa o directionezi catre lucrurile care conteaza cu adevarat.

Am mai cercetat putin si am vazut ca exista un studiu stiintific care concluzioneaza ca durata formarii unui obicei dureaza intre 18 si 254 de zile, media fiind de 66 de zile: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ejsp.674/abstract

Deci durata indicata de studiu nu este tocmai cea vehiculata pe site-urile populare de dezvoltare personala, dar am decis totusi sa incerc cu 30 de zile. Psihologic este mai usor de digerat decat 2-3 luni de aplicare continua a unui efort de vointa. In plus m-am gandit ca acomodarea se face treptat, deci in ziua 10 imi va fi mai usor sa ma trezesc la 5:00 decat in ziua 1, iar in ziua 30 s-ar putea sa nu fie inca un obicei deplin, dar efortul de vointa sa fie totusi unul mai mic.

Este de dorit ca atentia sa fie concentrata pe formarea unui singur obicei intr-o perioada data de 30 de zile.
Dar in cazul asta acest lucru este imposibil, fara niste obiceiuri "de suport" suplimentare legate de dieta si activitatea de dinainte de culcare.

Gata, suficient pentru astazi! Pentru a avea o frecventa a postarilor cat decat decenta pe blogul asta m-am decis sa scurtez timpul de scris. Strategia de postari lungi saptamanale a dat gres pentru mine. Hai sa vedem daca postari mai scurte si mai frecvente functioneaza mai bine.
Chiar daca nu termin articolul, postez o parte, si cat de curand vine si urmatoarea legata de cum a decurs perioada de proba de 30 de zile si ce s-a intamplat dupa aceea.

Tot ce pot sa mai spun este ca am amanat sa scriu despre subiectul asta pana am fost sigur de succes, deci poate fi mai util acelora care isi doresc sa vada practic cum se poate crea un obicei bun, decat niste teorii frumoase de dezvoltare personala.

Train smart!

2 comentarii:

  1. MULTUMESC MULT SERGIU SANATATE MULTA SI SUCCES IN PROIECTELE TALE.TINEO TOT ASA.CU RESPECT CLAUDIU I LUCA.

    RăspundețiȘtergere
  2. Claudiu, multumesc, ma bucur daca ai gasit ceva util aici.

    RăspundețiȘtergere